YouTube zaplatí pokutu 170 milionů dolarů za sběr dat o dětech

Google, je ve vlastnictví společnosti Alphabet, která zastřešuje veškeré aktivity Googlu, má v USA problém. Podle tamních úřadů prý server YouTube sbírá příliš mnoho osobních údajů o dětech, které by tím mohl vystavovat nebezpečí.
Federální obchodní komise už dokonce navrhla pokutu ve výši 170 milionů dolarů. YouTube bylo totiž obviněno ze sledování diváků dětských kanálů pomocí souborů cookies bez souhlasu rodičů a cílení reklamy v hodnotě několika milionů dolarů.
děti se radují u počítače
Sankce je v tomto případu rekordně vysoká a zakládá se na zákoně z roku 1998, který zakazuje sběr informací o dětech mladších 13 let. Zákon byl v roce 2013 novelizován tak, aby obsahoval cookies sloužící ke sledování návyků pro prohlížení internetu. Z celkové částky obdrží 34 milionů dolarů také Generální advokátní kancelář v New Yorku.
Bude to Google bolet?
Google tuto vysokou pokutu v podstatě ani nezaregistruje. Protože mateřská společnost Alphabet generuje přes 85 % příjmů právě z online reklamy. Firma ve svých službách a vyhledávači prodává reklamní prostor a reklamní technologie zahrnující analytické nástroje a jen za druhé čtvrtletí roku 2019 vykázala celkové příjmy 38,9 miliard dolarů.
mobil a logo YouTube
YouTube již uvedlo, že za čtyři měsíce značně zpracovávat všechna data shromážděná z dětských kanálů jako by pocházeli od dětí samotných. Portál bude data z dětských kanálů sbírat i nadále, ovšem pouze za účelem zkvalitnění svých služeb, nikoliv pro cílení reklamy.
Kromě peněžité pokuty navrhované řešení vyžaduje, aby společnost vytvořila systém pro identifikaci obsahu zaměřeného na děti a informovala majitele kanálů o jejich povinnostech získat souhlas rodičů před shromažďováním informací o dětech.
Federální obchodní komise se nechala slyšet, že částka byla stanovena úměrně příjmům, které stihla firma díky této praktice vygenerovat. Přestože se jedná pouze o zlomek reálných příjmů, které přitekly na účet společnosti, stále se jedná o částku zhruba trojnásobně vyšší, než je rozpočet například Českého statistického úřadu.
Elegantní řešení
Na konci srpna video portál YouTube oznámil, že uvede na trh YouTube Kids s odděleným prostorem pro děti v závislosti na jejich věku. Prostor bude navržený tak, aby vylučoval nevhodná videa a nebude obsahovat reklamu založenou na chování.
Přitom YouTube dříve jednalo přímo se společnostmi jako jsou Mattel nebo Hasbro a nabízelo jim služby cílící reklamu přesně na děti ve věku 6 – 11 let s větší přesností než to dnes dokážou například televizní stanice.